top of page

Rostlinná strava v hotelech - jak nám vařili vegansky

Plošně rozšířená rostlinná strava v hotelech, zejména v těch lázeňských, je zatím asi utopie. I když v léčebných zařízeních by byla víc, než potřebná. Vegetariánská strava je na tom daleko lépe a je vnímána s větším pochopením. Dříve tomu tak všude rozhodně také nebylo.

Když se někde ptáme, na zavedení, nebo rozšíření veganské nabídky, většinou je nám řečeno, že je poptávka zatím nízká. Slovo "zatím" nám dává velkou naději.

Za 10 let už by mohl pojem veganství a rostlinná strava znát opravdu každý a vedle vegetariánských nabídek na jídelním lístku, by se mohly objevit i ty veganské.

Hlavní je zvýšit poptávku.

S přítelem jsme měli dovolenou. Došlo nám, že doma si neodpočineme tak, jak bychom potřebovali. Ještě ten den jsem začala hledat nějaké lázeňské/wellness pobyty. Hned na druhý den bylo místo v Piešťanech (Spa Hotel Grand Splendid) a tak jsem dovolenou zaplatila.

Nad jídlem v hotelu jsem nějak moc nepřemýšlela (asi beru za samozřejmost, že se musím přece najíst všude), ale napsala jsem aspoň email, jaká je v hotelu nabídka rostlinného jídla a zda by nebylo možné nám ji nějak přizpůsobit.

Ještě to odpoledne mi přišla odpověď, že s veganskou stravou nebude problém a po příjezdu máme přijít na konzultaci k asistence výživy.

Po příchodu na recepci jsme zajistili vše potřebné k ubytování a oni sami tam již měli poznámku, že máme schůzku s výživovou asistentkou. Zašli jsme za ní, ale ta, která nám psala, měla dovolenou. Druhá paní se nad naším požadavkem trochu podivila a poradila nám, ať zkusíme omrknout, co se u večeře a snídaně podává a snad si tam něco vybereme.

Tak jsme odešli tak nějak s tím, že nás snad zachrání nějaká zelenina, pečivo a ráno marmeláda.

Ještě ten den jsme potkali tu paní přes výživu ve fitku. Sdělila nám, že nad tím trochu přemýšlela a snažila se nám něco sestavit. V kuchyni dokonce zařídila že hned ten první večer nám něco uvaří a ke snídani už budeme mít také něco připraveného. Vynikající zpráva.

Večer jsme přišli do restaurace, byl tam bufet s teplým jídlem, zeleninou, zákusky a zároveň pro každého vařili z menu pár druhů jídel. V jídelním lístku byly i vegetariánské varianty, které šly snadno zveganizovat. Velmi milá obsluha nás přivítala a posadila ke stolu k jednomu páru. Tam jsme museli sdělit, že my jsme ti, co mají něco speciálního. Už o nás věděli. "Vy ste tie... vegáááni?"

"Ano, to jsme my."

Mezi sebou si pak šuškali: "To su vegáááni."

Pár u stolu se nás také hned vyptával, z čeho bereme bílkoviny, ale jinak byli celkem informovaní a věděli, o co jde.

Je škoda, že první večeři jsem si nevyfotila, ale vedle veganství a toho, že jsme tam byli nejmladší (a ještě z Prahy), by focení jídla působilo už hodně mimózně. Dostali jsme hromadu zeleniny, hub (ne jen samé žampióny, jak to bývá, ale spoustu lesních hub různých druhů) a hranolky. Těmi nikdy nic nezkazíš.

Bezva. A šlo se zase do města. O tom za chvilku...

Jsem si jistá, že snídaně je moje nejoblíbenější jídlo dne. Tímhle se mi to potvrdilo. Každé ráno jsme dostali svá vlastní rostlinná mléka, dokonce ALPRO! Pak i Joya vanilkové a ovocné jogurty každý den. Takže každé ráno to vypadalo tak že jsme si vzali pečivo, k tomu nějakou marmeládu, vločky, cornflakes, zalili to mlékem a ke sváče jogurt. Být tam déle, tak si asi vezmeme ještě nějakou pomazánku, aby snídaně nebyla každý den jen sladká.

Večeře druhý den: Pohankové rizoto. Pohanku naslano jsem nikdy moc nevyhledávala, ale tohle bylo tak chuťově dobrý, perfektně ochucený, že bych si to dala klidně hned znovu.

K třetí večeři bylo zase něco, co na první pohled nemám ráda. Ale tady sakra dokázali, že umí vařit. Plněné papriky (rýží, houbami a nevím, čím ještě), brambory a rajská, kterou normálně nepozřu, ale tahle byla chuťově zase tak dobrá. Nechutnala tolik po rajčatech, což bylo dobře.

K poslední večeři byla opět zelenina, rýže, špenát, což nebylo tak moc syté, tak jsem si tam z bufetu nabrali ještě hranolky a další zeleninu. Takže jsme byli najedení a spokojení.

Za vegan friendly Piešťany musíme poděkovat Nikoletě. Děkujeme.

V hotelu jsem měli polopenzi a tak jsme na oběd chodili do Freshca (doplnit proteiny), což je takové moderní, příjemné bistro, pracují tam mladí příjemní lidé, všechno je skutečně fresh a moc dobré. Vaří jak z masa, tak vegetariánsky a vegansky. Vše je takové zdravé, chutné, na první pohled lehké, ale porce jsou velké. Z veganské nabídky jsme ochutnali snad všechno.

Po večeři, ale co vám budu lhát, někdy i přes den, jsme zašli na zmrzku do Monalisa, kde nejlepší kombinace zmrzky byla hořká čokoláda a mandle.

Pozor, všechny zmrzliny nejsou veganské, ale výběr je tam i tak velký.

To je tak vše o jídle, co jsem vám potřebovala sdělit. Jde si ho užít i bez toho, aby trpělo vaše tělo a zvířata.

Chceš se dozvědět něco více o výživě?

Kromě vymýšlení receptů a psaní článků, se na webu věnuji také nutričnímu poradenství. Sestavuji výživové plány každému na míru a ráda v tom dělám tak trochu osvětu.